Hoe kijk jij ernaar? Hoe jij iets ziet, is heel erg persoonlijk en is altijd gekleurd door jouw ervaringen.
Wat voor jou heel erg fijn is, kan voor een ander minder fijn of leuk zijn. Misschien ervaart die persoon het zelfs als heel erg vervelend.
Een klein voorbeeld laat dat zien. Ik ken iemand die gek is op de Duitse herder. Toen ik naast mijn moeder fietste als kind, beet een Duitse herder mijn moeder in het been. Hoewel ik nu niet meer bang ben voor honden, heb ik nog wel enige argwaan bij vreemde, grote honden.

 

Hoe kijk jij ernaar?

 

Vanaf dat je in de buik bij je moeder zit, leer je van alle ervaringen. Je merkt het bijvoorbeeld als je moeder ergens van schrikt of bang voor is. Op die manier leer je al hoe bepaalde emoties werken.

Na de geboorte leer je steeds meer, eerst door andere na te doen en later door zelf dingen te proberen en te ervaren. Een van de dingen die we leren is dat we niet mogen luisteren naar wat wij werkelijk voelen, ervaren.
Bijvoorbeeld als er iemand tegen jou zegt “Stel je niet zo aan.” Of met de opmerking “Zo erg is dat toch niet?” Met andere woorden: stop met huilen of boos zijn, die teleurstelling is niet nodig.
Dat is hoe die persoon het ziet, maar jij mag dat best heel anders zien, geen mens is hetzelfde.

Zo was het ook nadat ik was aangereden. Mensen keken vanuit hun eigen beeld naar mij en naar mijn situatie. Hoe ik het voelde, dat was iets waar niet echt naar geluisterd werd.
Met als gevolg dat ik mij constant aanpaste aan de anderen. Maar ook dat ik mij niet serieus genomen voelde, niet gehoord.
Hier werd ik niet blij van, integendeel, ik was verdrietig, had pijn, werd somber. En ik voelde mij vooral heel alleen staan.

 

De verandering

 

Na verloop van tijd, zei ik steeds minder hoe ik mij voelde. Want als je geen antwoord terug krijgt, is het een kort gesprek. Of als je al halverwege je verhaal een dwingend advies krijgt, kun je beter niet zeggen, vond ik. Want die adviezen benauwde mij, voelden niet goed of kon ik niet zo uitvoeren. Met als gevolg dat degene die advies gaf, boos werd.
Zo werden de negatieve ervaring nog eens versterkt.

Met dit in mijn rugzak, kwam ik in mijn zoektocht naar ander werk een vrouw tegen die dat opmerkte. En zei dat ik zo van een nieuwe functie geen succes kon maken.
Ik kwam bij iemand terecht die mij echt naar mijn gevoel toe liet gaan. Wat was dat in het begin moeilijk en eng. Later hoorde ik dat ik emotieloos over dingen sprak, nu is dat wat anders.

Door alles te doorvoelen, is het mij gelukt om alle negatieve emoties en gevoelens op te ruimen.
Het voordeel dat ik hiervan heb? Ik kan weer doen waar ik zin in heb, zonder mij af te vragen of ik het kan. Tegelijkertijd werden de chronische klachten minder. Met als gevolg dat ik geen medicijnen meer nodig heb.
Ik kijk nu anders tegen de herinneringen aan. De negatieve, donkere lading is er af, het is neutraal geworden. Soms komt er een andere laag boven, ook die los ik op. Daar ga ik net zo lang mee door tot er niets over is. Eigenlijk net zoals je alle rokken van een ui weg haalt.

 

Wanneer los jij de donkere tinten op?

 

Wat ik heb bereikt, wil ik graag met anderen delen. Dat is de reden waarom ik met mijn praktijk ben begonnen. Naast de techniek die mij geholpen heeft, heb ik mij verdiept in andere werkwijzen die ik toepas.
Ik kijk wat voor jou het beste is op het moment dat wij een afspraak hebben. Dan kan live, maar ook prima online.

Wil je mij eerst beter leren kennen? Klik dan op de knop “Uitleg in de praktijk.”

Je kunt ook gelijk een afspraak aanvragen door op de knop contact te klikken.

Hoe ik de verschillende problemen die ik tegenkwam, en overwon, na een ongeluk, kun je hier vinden.

Ben je nieuwsgierig welke resultaten ik heb behaald en wat dit mij heeft opgeleverd? Hier vind je een overzicht.

Zoek je een therapeut dichter bij jou in de buurt? Kijk dan op It’s just therapy.