Je burn-out oplossen klinkt misschien wat ongelofelijk voor sommigen. Maar wat had ik zo’n 20 jaar geleden willen weten dat deze techniek bestond. Studie, fulltimebaan die op de tocht stond, verenigingsleven, familie, op een moment ging het niet meer. Ik viel begin januari uit, iets wat ik in december helemaal niet had zien aankomen.
Langzaamaan weer opbouwen en ontslag genomen en drie maanden later minder uren bij een andere werkgever gaan werken.

 

Oorzaken van een burn-out

 

Een burn-out komt niet zomaar, het is heel sluipend. Ik heb binnen de vereniging gevraagd of ze iets aan mij hadden gemerkt, het antwoord was nee.
Zelf luisterde ik in die tijd nog niet echt naar de signalen van mijn lichaam. Hoofdpijn, ach ik was er aan gewend en mijn moeder had ook vaak migraine. Dus dat negeerde ik.
Niet altijd even gezellig op het werk, dat had ik ook wel vaker meegemaakt. Dat ik er nu 3 kwartier over fietste en niet meer een half uur, dat negeerde ik.
Vlak voor de vakantie in november hevige pijn in mijn zij, was spanning volgens de huisarts. En op vakantie beginnen met huilen toen er een teleurstelling was.

Toch waren het, achteraf, wel signalen dat ik niet lekker in mijn vel zat. En dat ik eigenlijk te veel hooi op mijn vork nam.
Want in december deed ik examens, die wilde ik graag halen. Het werk moest ook goed gebeuren, want mensen zijn niet blij als hun extra uren of vergoedingen niet goed op de loonstrook staan.
En ik had toch dat waar ik niet blij van werd, huishouden, uitbesteed? Ik ging toch ook wekelijks sporten?

En toch kon ik het niet opbrengen om na de jaarwisseling weer naar het werk te gaan. Iemand zei wat tegen mij en er knapte iets. Want we zouden in die week horen of onze afdeling zo zou blijven bestaan.

 

Burn-out oplossen

 

Ik ben er bovenop gekomen. Door toch te gaan sporten, mijn leidinggevende taken neer te leggen. Kon ik voor de kerstvakantie zo 2 uur zwemmen in een bijscholing, nu amper 4 baantjes heel rustig aan.
En ik heb ander werk gezocht, met hulp van het arbeidsbureau, voor 20 uur i.p.v. 32 uur.
Maar ergens bleef het een zwakke plek. Pas nadat ik leerde ik om naar mijn lichaam en mijn gevoel te luisteren, kon ik het echt oplossen.

Bedenk wel dat niet iedereen hier op dezelfde manier mee omgaat. Het ligt er bijvoorbeeld ook aan of je dingen gemakkelijk achter je kunt laten als je thuis bent. Dat was iets wat ik niet kon en ik was een vrouw in een mannenwereld.

 

Wil jij nu aan de slag met het oplossen van je burn-out?

Laat hieronder een reactie achter wat jij gaat doen.

Je kunt gelijk een afspraak maken in mijn agenda.

Neem contact op als je eerst kennis wilt maken.

 

Wil jij nog beter weten hoe je stress kunt oplossen? Lees dan de andere blogs.