Van jezelf houden. Doe jij dat altijd? Of ben jij iemand die soms op zichzelf loopt te schelden? Bijvoorbeeld omdat iets niet lukt. Of omdat jij vindt dat je iets stoms hebt gedaan.
Ik maak mijzelf er ook wel eens schuldig aan. Dan baal ik ergens van, vind ik dat ik beter had moeten opletten of eerst beter had moeten nadenken.
Tegenwoordig let ik er op dat ik dat niet doe. Als ik mijzelf er toch op betrap, draai ik het om wat ik net tegen mijzelf heb gezegd, vergeef ik mijzelf.
Woorden als “stommerd” of “oen” of “kluns” zijn niet de goede woorden om te gebruiken als jij jezelf liefde wilt geven.

 

Waar komt dit gedrag vandaan?

 

Wanneer en van wie hebben we geleerd hoe we met onszelf om gaan?
Dat is al heel vroeg begonnen. Toen je in de baarmoeder zat heb je veel van je moeder geleerd. Een ding was hoe zij reageerde op zaken die gebeurden. Was ze streng voor zichzelf? Schold ze zichzelf uit als er wat was? Of kon zij zichzelf vergeven?
Ook daarna, als kind, leer je van je moeder en andere familieleden hoe ze met zichzelf omgaan. Dat voorbeeld neem jij over. Want zo hoort het dan toch, denk je.
Later, als je naar school gaat, komen nog meer personen in je wereld. Allemaal laten zij zien hoe ze met hun emoties omgaan als er iets aan de hand is.

Over het algemeen wordt generatie na generatie hetzelfde beeld doorgegeven. Niet alleen dat je geen emoties mag tonen. Maar ook dat lief zijn voor jezelf niet oké is.
Ik begin niet voor niets met het zinnetje “Ik accepteer mijzelf…….” om met EFT te kloppen. Als jij jezelf niet accepteert, kun jij ook niet onvoorwaardelijk van jezelf houden.

Er is slechts één persoon met wie jij je hele leven te maken hebt. En dat ben jijzelf en niemand anders. Iedereen die je tegenkomt, speelt voor langere of kortere tijd een rol in je leven. De een maakt meer indruk op je dan de ander. Van de een neem je meer over dan van de ander.

 

Van jezelf houden

 

Als je nu eens bedenkt dat je misschien wel 80 jaar wordt. Hoe zou je dan met iemand om willen gaan die de rest van je leven bij jou is? Of hoe zou jij willen dat de ander met jou omgaat?
Wil je elkaar over en weer dingen verwijten? Elkaar soms uitschelden?
Of wil je dat je elkaar liefde geeft? Dat je elkaar opbeurt bij moeilijke tijden?

Hoe zou het zijn als jij jezelf aandacht en liefde geeft?
Dus niet gaat schelden of mopperen op jezelf als er wat is. Maar juist zegt dat het de volgende keer beter gaat. Of dat je er niets aan kunt doen. Dat jij je best hebt gedaan en dat het niet erg is dat het niet is gelukt.
Ook deze emoties, hoe jij met jezelf omgaat of over jezelf denkt, sla je op in je lichaam. Op een liefdevolle en positieve manier over jezelf denken, heeft dan een positieve uitwerking op je gezondheid. Je werpt geen blokkades op in je energiesysteem. Alle energie kan vrij door je lichaam stromen.

 

Leren om van jezelf te houden

 

Met Emotional Freedom Techniques (EFT) kun je aan de slag met deze opgeslagen emoties. Niet alleen met de emoties die je hebt opgeslagen omdat je ze niet kon uiten als een ander wat zei of deed. Maar ook met wat jij jezelf hebt aangedaan door ze streng of hard voor jezelf te zijn.
Iets wat ik zelf ook heb moeten leren. Ik was opgevoed met “Doorgaan wat er ook gebeurt.” Tja, dan stop je niet zomaar en als je toch een keer iets niet voor 200% afrond, is het niet goed. Was ik teleurgesteld of boos op mijzelf.
Als ik dat kan ombuigen, kun jij dat ook. Doordat ik ervaringsdeskundige ben, weet ik waar je tegenaan kunt lopen.

Wil je zelf aan de slag? Dan kun je mijn gratis e-Book aanvragen en downloaden.
Of kijk op de pagina “Bevrijd jezelf” hoe ik in de praktijk, of online, werk. Je leest het goed, je hoeft niet naar mij toe te komen, Skype of Facebook Video Messenger werkt net zo goed.
Als je een vraag hebt, neem dan contact op. Een 10 minuten gesprek is vrijblijvend en gratis.