Zinnen Emotional Freedom Techniques, kortweg EFT, geeft antwoord op een aantal vragen. Zoals hoe je begint, waar je op mag letten, veranderen van woorden.

 

Beginnen met Emotional Freedom Techniques (EFT)

 

In mijn blog “Beginnen met EFT” schrijf ik dat de beginzin is dat jij jezelf accepteert. Daarbij klop je tegen de zijkant van je handpalm.
Een voorbeeldzinnetje kan zijn “Ik accepteer mijzelf met mijn hoofdpijn.”
Dit zorgt ervoor dat je makkelijker bij je gevoel kunt komen. Je haalt zo de weerstand tegen je hoofdpijn vast weg.

 

Zinnen Emotional Freedom Techniques bij negatieve dingen

 

Het gaat om iets dat jij als negatief ervaart. Bijvoorbeeld pijn, angst, boosheid of verdriet. Als een ander ergens niet boos over is of niet bang voor is, hoeft dat niet ook zo te zijn voor jou.

De zinnen die je hier maakt, maak je zo kort mogelijk. En je houd ze eenvoudig, wat een kind van een jaar of 6 zou zeggen. Benoem wat je voelt, niet wat je denkt. Ik laat het zien met twee voorbeelden.

NIET: “Ik voel de hoofdpijn al de hele dag en ik baal er daar zo ontzettend van.”
WEL: “Ik voel de hoofdpijn.” en  “Ik heb de hele dag hoofdpijn.” en “Ik baal van mijn hoofdpijn.”

NIET: “Ik heb zo’n hoofdpijn, ik kan wel een hersentumor hebben.”
WEL: “Ik heb zo’n hoofdpijn.” en “Ik ben bang voor kanker.” of “Ik ben bang dat ik kanker heb.”

Wat ik zelf doe, is de zinnen opschrijven. Soms heb je ineens heel veel inspiratie, dan vergeet je niet wat je bedacht hebt. De volgende dag kun je er mee verder gaan.
Je kunt ook spelen met de zinnen, dat doe ik ook. En ik doe dat ook met de huiswerkzinnen.  Soms voel je niet zo heel veel gebeuren als je de zin zegt. Maar als je een woordje verandert, kun je ineens veel meer voelen gebeuren in je lichaam. Ook hier een aantal voorbeelden over hoofdpijn.

  • Ik voel mijn hoofdpijn.
  • Ik baal van mijn hoofdpijn.
  • Ik ben ziek van de hoofdpijn.
  • Ik ben ziek van de hoofdpijn.

Een andere manier om te spelen met woorden is “ik durf niet …..” en “ik ben bang om….” en “ik vind het eng om…”
Of “ik moet …..” en “ik mag niet….” en “ik kan niet….”

 

Zinnen Emotional Freedom Techniques bij verslaving

 

Op zich gelden hier dezelfde regels voor als bij negatieve dingen. Korte zinnen over wat je voelt en spelen met woorden.
Er is wel een verschil. Hier klop je op de positieve gevoelens die bijvoorbeeld chocolade eten geven. Ik neem als voorbeeld chocolade, omdat dit mijn verslaving was.

Ik was bezig met een opdracht voor mijn studie en ik was moe, het was al laat en ik had het nog niet af en het moest die avond af. Mijn vriend vroeg of ik wat wilde hebben. Ik zei dat ik wel chocolade wilde en hij bracht mij een grote tablet. Die is ook helemaal opgegaan.

Wilde ik echt chocolade hebben of had ik ergens anders behoefte aan? Waarschijnlijk het laatste. Ik had aanmoediging nodig om het af te maken, omdat ik moe was en het niet zo goed lukte. De zin is dan bijvoorbeeld “Ik heb hulp nodig.” of “Ik heb energie nodig.” of “Ik heb het verdiend.”

Je kunt zelf hele andere redenen hebben waarom je een reep chocolade gelijk helemaal opeet.
Ga eens heel stil zitten en voelen waar je op dat moment eigenlijk werkelijk behoefte aan hebt. Geeft het liefde, aandacht, troost?

 

Wil jij zelf aan de slag met EFT?

 

Dit is een blog uit een serie van vier blogs waarin ik de basis uitleg. De andere drie zijn: Beginnen met EFT en Emotional Freedom Techniques kloppunten en Meridiaanpunten bij EFT.
Je kunt mijn gratis E-Book downloaden. daarin staan de kloppunten en hoe je zinnen maakt.
Lees verder over mijn aanbod in de praktijk.
Of neem contact met mij op. Een telefonische kennismaking van 10 minuten is gratis en vrijblijvend.