Boodschappen in tekeningen? Zijn die er dan? Jazeker, er zijn boodschappen in tekeningen die je eigen onbewuste aan jou wil doorgeven. Dat zijn zaken waar je nog aandacht aan mag schenken. Bij jonge kinderen kunnen het ook dingen zijn die ze nog niet onder woorden kunnen brengen. Maar door iets te tekenen, kunnen ze wel vertellen waar ze mee bezig zijn in hun hoofd.

De boodschappen in tekeningen zijn altijd moment opnames. Ze zeggen wat er nu, op dit moment speelt. Een tekening van een jaar geleden zegt iets over de situatie toen. Al kan het wel leuk zijn om elke week of maand een tekening van je kind te bewaren om te zien hoe het groeit en zich ontwikkelt.

 

Welke boodschappen in tekeningen kun je tegenkomen?

 

De boodschappen kunnen op verschillende manieren duidelijk worden gemaakt. Bijvoorbeeld door de plaats op het blad papier waar iets is getekend.  Maar ook dat wat getekend is, kan een betekenis hebben. Is er een figuur of afbeelding gemaakt of is er abstract gewerkt? Hiervoor hoef je echt geen grote tekenvaardigheid te hebben. Of door het gebruik van bepaalde kleuren. Het gaat er om dat je iets tekent, niet het resultaat telt, maar het doen is belangrijk.

Hoewel ik het telkens heb over tekenen, kun je op meerdere manieren creatief bezig zijn. Het geldt ook voor schilderen of een collage maken of zelfs kleien. Voor de leesbaarheid heb ik het alleen over tekenen. Het maakt dus niet uit met welk materiaal je werkt.

 

Boodschappen door de plaats op het blad

 

Bij kinderen zie je nog dat zij hun vel papier telkens draaien als ze aan het tekenen zijn. Zolang ze dat nog doen, kun je nog niets zeggen over de plaats op het blad. Pas als ze ongeveer 5 jaar zijn, wordt het blad niet meer gedraaid terwijl ze bezig zijn en kun je kijken wat waar op papier staat.

Je kunt een vel papier verdelen in een linker en een rechterkant. De linkerkant staat voor het verleden en de rechterkant staat voor de toekomst. Soms zie je dat afbeeldingen op een tekening allemaal naar rechts wijzen. Dan is die maker gericht op de toekomst. Omgekeerd is die persoon nog veel met het verleden bezig als alles naar links gericht is. Je kunt ook denken aan de richting waar dieren of mensfiguren naar kijken of de richting van de voeten.

Je kunt het blad ook verdelen in een onderkant en een bovenkant. Onderin worden de dingen getekend die moeilijk zijn. Bovenin worden de dingen getekend die helpen. Zeker bij kinderen is dat een aandachtspunt. Hier laten ze zien wat hen bezig houdt.

Combineer je links en rechts met boven en onder, kun je wat gerichter naar de toekomst en het verleden kijken. Links onder is vroeger, links boven is gisteren. Terwijl rechts boven voor de nabije toekomst staat en rechts onder voor ooit.

 

Boodschappen in tekeningen door de afbeelding

 

Het belangrijkste onderscheid hierin is een herkenbare afbeelding of iets abstracts. Ik heb het dan over volwassenen die beide technieken kunnen toepassen. Wordt er alleen abstract getekend, dan kan iemand moeilijk bij de werkelijkheid en zijn gevoel komen.

Verwar abstract tekenen niet met de eerste tekeningen van jonge kinderen die hun vaardigheden nog moeten ontwikkelen. Dan kan het juist erg rustgevend zijn om een ritmische beweging te maken. In hun spel zie je bijvoorbeeld dat kinderen telkens rondjes rennen. Dat zie je dan ook terug in hun tekeningen waarin allemaal rondjes tekenen. Deze rondjes kunnen een veilig nestje worden. Dit is een fase die ze door moeten in hun tekenontwikkeling.

Staat er iets in de weg waardoor iemand niet vooruit kan komen? Dat kan van alles zijn, een rotsblok of een omgevallen boom. Dan zal er in werkelijkheid ook iets zijn waardoor die persoon niet verder komt in zijn leven. Het is dan goed om te kijken wat er in werkelijkheid is wat je tegenhoudt.

Tekent iemand telkens dieren, dan zegt dat wat over de tekenaar. Worden er vooral waterdieren getekend, dan is iemand vooral bezig met voelen en gevoelens. Tekent iemand vooral dieren die vliegen, dan wil die persoon graag eerst alles overzien en bekijken. Bij landdieren is iemand gericht op de praktische zaken.

 

De gebruikte kleuren in de tekening

 

De Nederlandse taal kent veel uitdrukkingen waar een kleur in genoemd wordt. Bijvoorbeeld rood staan, een wit voetje halen, dat is een grijs gebied.

Een aantal kleuren hebben een vaste betekenis, denk bijvoorbeeld aan de kleuren van verkeerslichten. Waar je ook komt, de kleuren zijn hetzelfde en iedereen weet rood = gevaar = stoppen en groen = veilig = doorgaan.

Welke kleuren je gebruikt, zegt ook wat over hoe jij je voelt. Want niet alleen de kleur zegt wat, ook de tint kan je meer informatie geven. Over kleuren zijn daarom nog aparte blogs geschreven. De primaire kleuren rood, geel en blauw. De secundaire kleuren oranje, groen en paars. En nog een viertal overige kleuren: roze en bruin, wit en zwart.

Laat hieronder een reactie achter wat jij gaat doen.

Je kunt gelijk een afspraak maken in mijn agenda.

Neem contact op als je eerst kennis wilt maken.

 

De andere blogs in de rubriek creatief bezig zijn vind je hier.